Style w Wordzie (dla autorów)

Pisząc książ­kę – albo jaki­kol­wiek inny tekst – naj­czę­ściej jesz­cze nie myślisz o tym, jak ona będzie wyglą­da­ła po dru­ku. Zresz­tą nie musisz, bo Two­im zada­niem jest jej napi­sa­nie, a pozo­sta­ły­mi rze­cza­mi mają się zająć odpo­wied­ni ludzie. Ist­nie­je jed­nak coś, co może pomóc na póź­niej­szych (ale nie tyl­ko póź­niej­szych) eta­pach powsta­wa­nia książ­ki – sty­le.

Jest parę typów sty­lów. Naj­czę­ściej uży­wa­ne to aka­pi­to­we (mają­ce zasto­so­wa­nie do całych aka­pi­tów) i zna­ko­we (umoż­li­wia­ją­ce wyróż­nie­nie na pozio­mie wyra­zu czy nawet poje­dyn­cze­go zna­ku). W tym wpi­sie sku­pi­my się na aka­pi­to­wych, bo one bar­dziej Ci się przysłużą.

Czym jest stylowanie?

Sty­lo­wa­nie to nada­wa­nie tek­sto­wi okre­ślo­ne­go zesta­wu para­me­trów przy­pi­sa­nych do kon­kret­ne­go sty­lu: stop­nia, kro­ju i kolo­ru pisma, inter­li­nii, wcięć itp. Word ma wbu­do­wa­ne zesta­wy w gale­rii sty­lów, więc jeśli chcesz w swo­im tek­ście coś wyróż­nić (np. nagłów­ki roz­dzia­łów czy cyta­ty), wystar­czy, że wybie­rzesz któ­ryś goto­wy styl z okien­ka w narzę­dziach głównych.

No dobrze, ale po co te style wybierać, skoro mogę sformatować tekst ręcznie?

Wyobraź sobie, że napi­sa­łeś bar­dzo dłu­gą książ­kę, masz w niej 30 roz­dzia­łów, ale chcesz wró­cić do nie­któ­rych z nich, żeby coś popra­wić. Dla przy­kła­du: pamię­tasz, że w roz­dzia­le 15 umie­ści­łeś prze­ło­mo­wą sce­nę mają­cą duże zna­cze­nie dla dal­szej fabu­ły, i zda­łeś sobie spra­wę, że nie zawar­łeś w niej waż­ne­go szcze­gó­łu. W roz­dzia­le 27 jest inna sce­na, któ­ra po zmia­nie w roz­dzia­le 15 stra­ci sens, a w roz­dzia­le 22 wobec tego też trze­ba coś zmie­nić w paru miej­scach. Jasne, możesz prze­wi­jać doku­ment do odpo­wied­nich roz­dzia­łów, możesz rów­nież wpi­sy­wać w wor­do­wą szu­kaj­kę fra­zy: „roz­dział 15”, „roz­dział 27” i „roz­dział 22” – ale o wie­le szyb­ciej i wygod­niej było­by prze­ska­ki­wać jed­nym klik­nię­ciem mię­dzy nagłów­ka­mi przy pomo­cy pane­lu nawi­ga­cji.

Czym jest ten panel nawi­ga­cji? O tym niżej.

Wyróż­nia­nie nagłów­ków i panel nawigacji

W obszer­nych tek­stach, w któ­rych jest dużo roz­dzia­łów (i pod­roz­dzia­łów), da się łatwo pobłą­dzić. Wie­lo­krot­ne wra­ca­nie do jakichś frag­men­tów i ska­ka­nie po roz­dzia­łach może pójść szyb­ciej i spraw­niej, jeśli odpo­wied­nio wyróż­nisz nagłów­ki – dzię­ki temu możesz mieć zawsze pod ręką mini­spis tre­ści. Wystar­czy, że posta­wisz kur­sor na nagłów­ku i wybie­rzesz z gale­rii np. „Nagłó­wek 1”. Po lewej stro­nie tytu­łu roz­dzia­łu poja­wi się trój­ką­cik – to znak, że znaj­du­ją­ca się pod tym roz­dzia­łem treść nale­ży do nie­go, w każ­dej chwi­li możesz ją też zwi­nąć i rozwinąć.

Jeśli otwo­rzysz bocz­ny panel nawi­ga­cji (skró­tem Ctrl + F) i przej­dziesz do zakład­ki „Nagłów­ki”, zoba­czysz wszyst­kie roz­dzia­ły, któ­rym nada­łeś styl „Nagłó­wek”. Możesz też się prze­miesz­czać mię­dzy nimi klik­nię­cia­mi. Praw­da, że wygodne? 🙂

Dodat­ko­wa korzyść wyni­ka­ją­ca z uży­wa­nia sty­lów to infor­ma­cja dla skła­da­cza, któ­ry nagłó­wek jest tytu­łem roz­dzia­łu, a któ­ry – pod­roz­dzia­łu. Usta­le­nie tej hie­rar­chii przy­da­je się przy two­rze­niu spi­su tre­ści, zwłasz­cza gdy jest roz­bu­do­wa­ny, skom­pli­ko­wa­ny i skła­da się z kil­ku pozio­mów: roz­dział 1, roz­dział 1.1, roz­dział 1.1.1 itd.

Mody­fi­ko­wa­nie stylów

W gale­rii sty­lów na wstąż­ce (czy­li tej gór­nej bel­ce z pod­sta­wo­wy­mi funk­cja­mi Wor­da) jest kil­ka­na­ście przy­kła­do­wych zesta­wów for­ma­to­wa­nia – sty­lów. Ten wybra­ny domyśl­nie w nowym, czy­stym doku­men­cie to zazwy­czaj „Nor­mal­ny” – krój Cali­bri, wiel­kość 11 pkt. Są też np. „Nagłó­wek 1”, „Nagłó­wek 2” czy „Cytat”.

Jeśli jed­nak nie pasu­je Ci wiel­kość czy kolor pisma usta­wio­ne domyśl­nie w danym sty­lu, możesz je zmie­nić. Żeby taka zmia­na obję­ła wszyst­kie ele­men­ty w tek­ście ozna­czo­ne danym sty­lem, a nie tyl­ko ten jeden aka­pit, w któ­rym stoi kur­sor, musisz klik­nąć pra­wym przy­ci­skiem myszy na żąda­ny styl w gale­rii i wybrać opcję „Mody­fi­kuj”. W okien­ku, któ­re się poja­wi, będziesz mógł wybrać krój pisma, kolor, wyrów­na­nie tek­stu czy inter­li­nię, a po klik­nię­ciu w „For­ma­tuj” u dołu przej­dziesz do nowe­go okien­ka, gdzie będziesz mógł zmie­nić tak­że inne para­me­try – możesz nawet przy­pi­sać dane­mu sty­lo­wi kla­wisz skró­tu, aby nie musieć za każ­dym razem jeź­dzić kur­so­rem do galerii!

Mamy nadzie­ję, że infor­ma­cje zawar­te w tym wpi­sie Ci się przy­da­dzą pod­czas two­rze­nia i pomo­gą zwięk­szyć wygo­dę poru­sza­nia się po tekście.